Inkomsten | |||
1 | Algemene uitkering De algemene uitkering betreft een sterk schommelende en onzekere rijksuitkering. De financiële impact van met name de mei- en septembercirculaire kunnen groot zijn voor de gemeentelijke Begroting. Het gaat hierbij vooral om de volgende risico’s:
De nieuwe systematiek heeft deze onzekerheid niet weggenomen. Daarnaast is het nieuwe kabinet voornemens te bezuinigen op SPUK's en op de eigen overheidsuitgaven. Er is een gerede kans dat dit negatieve gevolgen gaat hebben voor de algemene uitkering. | 1200 | |
---|---|---|---|
2 | Dividend De dividendopbrengsten bedragen circa € 330.000. Wij verwachten voor de komende jaren een redelijk consistent beleid van onze verbonden partijen waarbij de begrote dividenduitkering in onze Begroting aansluit bij de verwachte winstuitkeringen. | 100 | |
Bedrijfsvoering | |||
3 | Personeel Bij arbeidsongeschiktheid van medewerkers ontvangt de werkgever over de eerste twee ziektejaren geen tegemoetkoming in de loon/ziektekosten. Een deel van dit risico wordt opgevangen binnen de personeelsBegroting. Voor toekomstige dossiers, met aanvangsdatum die ligt na 1/1/2020, komt de eventuele toekomstige uitkering (op z’n vroegst 1/1/22) ten laste van de werkgever. De herverzekering is per 1/1/2020 opgezegd vanwege de hoogte van de premie. De premie viel hoger uit dan de huidige schadelast en de eventuele ingeschatte toekomstige schadelast/uitkeringen. Voor eventuele uitkeringen in de toekomst wordt op dat moment een voorziening gevormd. De arbeidsmarkt wordt steeds krapper en dat maakt het invullen van vacatures lastig. De keuze kan dan vallen op kandidaten die nog moeten groeien in een functie en waarbij geïnvesteerd moet worden in opleiding en begeleiding of dat er langer moet worden ingehuurd dan gewenst. De verwachting is dat dit de komende jaren steeds vaker voor zal komen. De kosten voor inhuur voor tijdelijke invulling van vacatureruimte vallen veelal hoger uit dan de beschikbare ruimte, gezien de huidige arbeidsmarkt dit risico als hoog ingeschaald. | 60 300 | |
4 | Rente De hoge inflatie had als gevolg dat er meerdere renteverhogingen hebben plaatsgevonden vanuit de centrale bank. De inflatie is nog steeds aan de hoge kant en daardoor kan de rente de komende jaren verder stijgen. Zeker als nieuwe renteverlagingen van de centrale bank uitblijven. Dit heeft gevolgen voor het aantrekken van nieuwe leningen en de bijbehorende rentelasten. Bij de berekening van de rentelasten is al rekening gehouden met een hogere rente. Het is echter onzeker hoe hoog de rente de komende jaren zal zijn wanneer nieuwe financiering nodig is, hiervoor is dit risico opgenomen. | 240 | |
Open eind regelingen | |||
5 | Participatiewet Wij ontvangen van het Rijk een gebundelde uitkering (BUIG) voor het bekostigen van de uitkeringen in het kader van de Participatiewet, IOAW, IOAZ en Bbz 2004 (levensonderhoud startende ondernemers) en voor de inzet van loonkostensubsidie. Wij zijn zelf verantwoordelijk voor het beleid rondom de uitkeringen en de loonkostensubsidie, en voor de uitvoering ervan. De financieringssystematiek sluit hierbij aan. Het Rijk stelt jaarlijks een macrobudget vast dat volgens een vaste verdeelsystematiek onder de gemeenten wordt verdeeld. Dat budget is niet geoormerkt: een gemeente mag een overschot vrij besteden en moet een tekort in beginsel zelf opvangen. Onder voorwaarden kan beroep worden gedaan op een vangnetregeling als het tekort meerdere jaren achter elkaar groter is dan 7,5% van de toegekende uitkering. | 40 | |
6 | WMO De Wet maatschappelijke ondersteuning is een open-einderegeling. Het aantal mensen dat zorg nodig heeft, kan toenemen. Onder andere doordat mensen langer thuis blijven wonen. Wij hebben de plicht inwoners te ondersteunen. Een overschrijding van het budget in de begroting is geen reden om deze ondersteuning niet te bieden. Als meer zorg nodig is, stijgen de kosten. Wij werken aan maatregelen om de stijging van de kosten te beheersen en zo mogelijk kosten te verlagen. De gemeente heeft vanaf 2025 de verantwoordelijkheid voor Beschermd wonen. Onduidelijk is hoe de kosten zich gaan ontwikkelen in de komende jaren. We schatten dit risico in op € 50.000 en de kans dat dit maximaal 1x in de 2 jaar voorkomt. | 200 | |
7 | Jeugdhulp Binnen de budgetten voor Jeugdhulp zijn als risico's te noemen: | 1000 | |
Overig | |||
8 | Onderhoud kapitaalgoederen In afgelopen jaren zijn er naast stormschade ook toenemende problemen met boomziekten en ongedierte (bijvoorbeeld Eikenprocessierups) en exoten (zoals Reuzenberenklauw en Japanse Duizendknoop). Ook de droge zomers van de afgelopen jaren hebben negatieve invloed op de kwaliteit van het openbaar groen. Op dit moment is de financiële impact nog beperkt maar dit kan voor in de toekomst toenemen. Wegen Bij onderhoud aan wegen ontstaat risico wanneer er sprake is van extreme omstandigheden. Schade als gevolg van een strenge winter laat zich lastig voorspellen, omdat hier diverse factoren invloed op hebben, zoals staat van onderhoud, mate van zout strooien en de daadwerkelijke kou. | 120 | |
9 | Opbrengsten bouwleges Er zijn verschillende factoren die van invloed zijn op de opbrengsten uit bouwleges. Te denken is aan de stijging van de prijzen voor grondstoffen, het stikstofbeleid, de krapte op de arbeidsmarkt. Onduidelijk is wat de gevolgen zijn van de inwerkingtreding van de Omgevingswet op het aantal bouwaanvragen en op de hoogte van de opbrengsten. We schatten een risico in van maximaal € 400.000.In de berekening van het benodigde weerstandsvermogen hebben we dit risico voor ongeveer 50% meegenomen. | 190 | |
10 | Milieu- en bodemverontreiniging Er is een risico dat bedrijven ten onrechte geluids(of lucht)ruimte krijgen toegekend die achteraf niet opgelegd had kunnen worden. Dat kan ertoe leiden dat een bedrijf niet meer op die locatie kan functioneren en uitgekocht moet worden. Of te nemen maatregelen zijn niet afdwingbaar. Deze voorzieningen moeten wij dan als gemeente bekostigen. | 20 | |
11 | Energiekosten Op dit moment hebben we te maken met volatiele energiekosten. In de begroting houden we rekening met een beste inschatting. We kunnen niet inschatten wat de energiekosten op middellange termijn doen. Dit is afhankelijk van de oorlogen in Oekraïne en Gaza, de sancties die op Rusland zijn gelegd en de maatregelen die binnen nationaal en Europees verband worden genomen. | 160 | |
Totaal | 2.610 | ||
Afgerond | 2.600 |