In de volgende tabel is het financiële meerjarenperspectief weergegeven. De belangrijke wijzigingen ten opzichte van de Kadernota 2025 zijn toegelicht.
Meerjarenbegroting | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | Toelichting mutatie |
---|---|---|---|---|---|
Uitgangspunten kadernota 2025 | 551 | 0 | 46 | 885 | |
Mutaties: | |||||
01 Eff.samenw. bestuur&omgevin | |||||
Verhogen onderzoeksbudget gemeenteraad | -40 | -40 | -40 | -40 | In het kader van haar controlerende en kaderstellende taak en de soms grote maatschappelijke vraagstukken heeft het Presidium behoefte om te beschikken over een budget waardoor het mogelijk is om zelf onderzoeken uit te laten voeren of externe adviseurs in te huren. Wanneer er budget beschikbaar is kan er snel gehandeld worden indien de raad dit nodig acht. Het huidige onderzoeksbudget is onvoldoende in de huidige markt voor het laten uitvoeren van een gemiddeld onderzoek. |
12 Overhead | |||||
Onderzoeken inwonerspanel (4 per jaar) | -16 | -16 | -16 | -16 | Jaarlijks willen we vanuit het inwonerspanel 4 onderzoeken laten uitvoeren. Per onderzoek kost dit € 4.000. |
Contractmanagement | -40 | -40 | -40 | -40 | Voor software en ICT is goed contract- en leveranciersmanagement van strategisch belang. De redenen hiervoor zijn het beperkte aantal leveranciers met bijzondere machtsposities, de lange contractduren (vaak 20 jaar of langer), de afhankelijkheid van de gemeentelijke dienstverlening van goed werkende systemen en de vele veranderingen in de markt. Binnen Zwartewaterland hebben we zelf geen specialistische kennis op dit onderwerp en daarom is 2021 besloten om te kijken of het voldoende meerwaarde heeft om deze kennis structureel in huis te halen via SSC-ONS. |
Saldo programmabegroting 2025-2028 | 455 | -96 | -50 | 789 |