De gemeente bezit aandelen vanuit het algemeen publiek belang en het belang in verband met het uit te keren dividend dat als algemeen dekkingsmiddel in de begroting is opgenomen. Het gaat om aandelen in de hierna genoemde organisaties:
Deelnemingen in Vennootschappen | |
1. N.V. Vitens | 4. N.V. Rova |
---|---|
2. N.V. BNG | 5. N.V. Rendo |
3. Wadinko N.V. | 6. Enexis Holding N.V. |
1. N.V. Vitens te Zwolle | ||||
Rechtsvorm | Naamloze Vennootschap | |||
---|---|---|---|---|
Betrokkenen | De aandelen van Vitens zijn voor 100 procent in handen van provincies en gemeenten. | |||
Financieel belang | Onze gemeente bezit 38.453 aandelen. Dat is 0,66% van het aantal uitstaande aandelen. | |||
Doelstelling | Vitens is het grootste drinkwaterbedrijf van Nederland en voorziet de provincies Friesland, Overijssel, Flevoland, Gelderland en Utrecht en een aantal gemeenten in Noord-Holland en Drenthe van lekker en betrouwbaar drinkwater. Vitens wil op een duurzame basis een uitstekende kwaliteit drinkwater leveren en een hierbij behorende excellente dienstverlening waarbij de klant voorop staat. De onderneming streeft naar zo laag mogelijke drinkwatertarieven, onder voorwaarde dat aan de continuïteitsdoelstellingen wordt voldaan. | |||
Financiële ratio’s | Bedragen x € 1 mln. | Rekening 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 |
Resultaat | € 27,2 | € 28 | € 46 | |
Eigen Vermogen | € 677,7 | € 706 | € 754 | |
Vreemd Vermogen | € 1.212 | € 1.319 | € 1.467 | |
Dividenduitk (€ 1) | € 0 | € 0 | € 0 | |
Risico’s | Vanwege de stabiele drinkwatermarkt waarop Vitens opereert is de verwachting dat de risico's voor de aandeelhouders beperkt zijn. | |||
Ontwikkelingen | Vitens heeft vanaf 2020 geen dividend meer uitgekeerd. Voor de komende jaren staat het bedrijf voor een grote investeringsopgave. Verouderde waterleidingen moeten worden vervangen, productiefaciliteiten gerenoveerd en nieuwe capaciteit bijgebouwd omdat de vraag naar drinkwater stijgt. |
2. N.V. BNG te Den Haag | ||||
Rechtsvorm | Naamloze Vennootschap | |||
---|---|---|---|---|
Betrokkenen | De Staat is houder van de helft van de aandelen, de andere helft is in handen van gemeenten, provincies en een hoogheemraadschap. | |||
Financieel belang | Onze gemeente bezit 23.712 aandelen BNG. Dit is 0.04% van het aantal uitstaande aandelen. | |||
Bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen | BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. De bank verstrekt kredieten tegen lage tarieven aan of onder garantie van Nederlandse overheden. | |||
Financiële ratio’s | Bedragen x € 1 mln. | Rekening 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 |
Resultaat | € 254 | n.n.b. | n.n.b. | |
Eigen Vermogen | € 4.700 | n.n.b. | n.n.b. | |
Vreemd Vermogen | € 111 | n.n.b. | n.n.b. | |
Dividenduitkering (x €1) | € 51,2 | n.n.b. | n.n.b. | |
Risico’s | Beperkt, tot deelname aandelenkapitaal. BNG Bank behoort tot de meest kredietverlening van de bank is kredietrisicovrij, omdat deze aan of onder garantie van overheden plaatsvindt. | |||
Ontwikkelingen | Er hebben zich geen veranderingen voorgedaan in de belangen van aandeelhouders in BNG Bank. | |||
3. Wadinko te Zwolle | ||||
Rechtsvorm | Naamloze Vennootschap | |||
Betrokkenen | Wadinko is in 1992 ontstaan vanuit de Waterleidingmaatschappij Overijssel. De gemeente is één van de 25 aandeelhouders. De overige aandeelhouders zijn 23 gemeenten en de Provincie Overijssel. | |||
Financieel belang | De gemeente bezit 83 van de in totaal 2.389 geplaatste aandelen (3,47%). | |||
Programma | Het doel van Wadinko is het stimuleren van bedrijvigheid en werkgelegenheid in het werkgebied met risicodragend kapitaal, kennis, managementondersteuning en netwerken. Het deelnemen in en het directie voeren over andere ondernemingen die bij voorkeur werkzaam zijn in Overijssel. | |||
Financiële ratio’s | Bedragen x € 1 mln. | Rekening 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 |
Resultaat | € 1,9 | n.n.b. | n.n.b. | |
Eigen Vermogen | € 83 | n.n.b. | n.n.b. | |
Vreemd Vermogen | € 8 | n.n.b. | n.n.b. | |
Dividenduitkering (€ 1) | € 52 | n.n.b. | n.n.b. | |
Risico’s | Beperkt, tot deelname aandelenkapitaal. Er wordt veelal middels participaties deelgenomen in bedrijven. Door een zorgvuldig selectiebeleid en -beheer en een verantwoorde spreiding in de participatie-portefeuille, weet de directie de risico’s beperkt te houden. | |||
Ontwikkelingen | Wadinko neemt langdurig deel in nieuwe of bestaande, kansrijke ondernemingen. De deelname bestaat uit inbreng van risicodragend kapitaal, kennis en managementondersteuning. Bedrijven die willen groeien of innoveren, zich willen verzelfstandigen of opvolgingsvraagstukken hebben, kunnen bij Wadinko terecht. |
4. N.V. Rova Gemeenten te Zwolle | |||||||
Rechtsvorm | Naamloze Vennootschap | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Betrokkenen | Diverse gemeenten | ||||||
Financieel belang | De gemeente bezit 302 aandelen A. Dit is 4.29% van het uitstaande aandelenkapitaal en 222 aandelen C. (openbare ruimte) | ||||||
Programma | De Rova heeft als doel het bevorderen van en/of het (doen) realiseren van integraal afvalketenbeheer en het leveren van kwalitatief hoogwaardige dienstverlening op het terrein van de verwijdering van afvalstoffen. Daaronder zijn begrepen: beleidsondersteuning en collectieve aanbestedingen ten behoeve van de deelnemende overheden (gemeenten en gemeentelijke samenwerkingsverbanden). De missie van ROVA is een schone en duurzame leefomgeving voor de inwoners van aandeelhoudende gemeenten. | ||||||
Financiële ratio’s | Bedragen x € 1 mln. | Rekening 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | |||
Resultaat | € 5,3 | € 4,1 | € 3,9 | ||||
Eigen Vermogen | € 43 | € 43 | € 43 | ||||
Vreemd Vermogen | € 60 | € 58 | € 68 | ||||
Dividenduitkering (€1) | € 110.000 | € 100.000 | € 100.000 | ||||
Risico’s | Beperkt, tot deelname aandelenkapitaal. Achtergestelde lening | ||||||
Ontwikkelingen | De komende jaren zal N.V. ROVA Holding dividend uitkeren. Maar dit is niet het hoogste doel van de holding. In de gemeentelijke begroting is de een structurele dividenduitkering opgenomen van een € 100.000. Mocht het dividend hoger zijn dan zal dat deel ten gunste de afvalstoffenheffing worden gebracht. | ||||||
5. N.V. Rendo te Meppel | |||||||
Rechtsvorm | Naamloze Vennootschap | ||||||
Betrokkenen | Diverse gemeenten | ||||||
Financieel belang | De gemeente bezit 19 aandelen. Dit is 1,82% van het uitstaande aandelenkapitaal. | ||||||
Programma | De netbeheerderstaak is een publiek belang, wettelijk geregeld met o.a. toezicht vanuit de Autoriteit Consument en Markt.
| ||||||
Financiële ratio’s | Bedragen x € 1 mln. | Rekening 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | |||
Resultaat | € 7,5 | € 8,5 | n.n.b. | ||||
Eigen Vermogen | € 78 | € 81 | n.n.b. | ||||
Vreemd Vermogen | € 95 | € 94 | n.n.b. | ||||
Dividenduitkering (x €1) | € 93.000 | n.n.b. | n.n.b. | ||||
Risico’s | Beperkt, tot deelname aandelenkapitaal. | ||||||
Ontwikkelingen | Op dit moment is onder andere sprake van invoering van Groen Gas en slimme opnamemeters. N.V. RENDO opereert in een gereguleerde markt, onder toezicht van de Autoriteit Consumenten & Markt (ACM). Elke drie jaar stelt de ACM de maximale tarieven vast. In die periode gaan de gereguleerde tarieven in 3 stappen omlaag als gevolg van lager ingeschatte kapitaalskosten (WACC). Daarnaast zijn RENDO en Glasvezel buitenaf een samenwerking aangegaan voor de aanleg van glasvezel in het buitengebied van de Kop van Overijssel. |
6. Enexis N.V. te ‘s Hertogenbosch | ||||
Rechtsvorm | Naamloze Vennootschap | |||
---|---|---|---|---|
Betrokkenen | Diverse gemeenten en provincies | |||
Financieel belang | De gemeente bezit 96.993 aandelen. Dit is 0,06% van het uitstaande aandelenkapitaal. | |||
Programma | Enexis beheert het energienetwerk voor elektriciteit en aardgas in Noord-, Oost- en Zuid-Nederland voor de aansluiting van ongeveer 2,3 miljoen klanten (huishoudens, bedrijven en overheden) voor gas en € 2,9 miljoen klanten voor elektriciteit. De netbeheerderstaak is een publiek belang, wettelijk geregeld met o.a. toezicht vanuit de Autoriteit Consument en Markt. | |||
Financiële ratio’s | Bedragen x € 1 mln. | Rekening 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 |
Resultaat | 72 | n.n.b. | n.n.b. | |
Eigen Vermogen | 5.248 | n.n.b. | n.n.b. | |
Vreemd Vermogen | 5.140 | n.n.b. | n.n.b. | |
Dividenduitkering (x €1) | 21 | n.n.b. | n.n.b. | |
Risico’s | Beperkt, tot deelname aandelenkapitaal | |||
Ontwikkelingen | Hoofddoelen: Transparante, betrouwbare en efficiënte dienstverlening aan klanten en marktpartijen. De energietransitie leidt voor Enexis tot een grote investeringsopgave en kapitaalbehoefte, die op lange termijn waarschijnlijk niet door de huidige aandeelhouders kan worden ingevuld. Enexis en haar aandeelhouders zijn in gesprek over de ontwikkelingen en mogelijke maatregelen om te zorgen dat Enexis een financieel solide basis behoudt. Ook het Rijk heeft voert overleg met de regionale netbeheerders en hun aandeelhouders over een eventuele participatie door het Rijk. Op basis van de huidige inzichten is de prognose dat Enexis voor de middellange termijn (huidige reguleringsperiode / tot 2027) aan de vastgesteld ratio's blijft voldoen. |