Paragrafen

Paragraaf Verbonden Partijen

Een gemeenschappelijke regeling is een publiekrechtelijke overeenkomst tussen bepaalde bestuursorganen van verschillende gemeenten waarbij bepaald wordt dat bepaalde taken en bevoegdheden centraal uitgevoerd worden. Het gaat om de volgende gemeenschappelijke regelingen:

Gemeenschappelijke regelingen

1. Veiligheidsregio IJsselland

2. GGD IJsselland

3. Regionaal Serviceteam Jeugd IJsselland

4. Omgevingsdienst IJsselland

5. Gemeenschappelijke regeling sociale recherche IJssel-Vechtstreek

6. Shared Service Centrum Bedrijfsvoering ONS

  1. Veiligheidsregio IJsselland te Zwolle

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regeling

Betrokkenen

De gemeenten Dalfsen, Deventer, Hardenberg, Kampen, Ommen, Olst-Wijhe, Raalte, Staphorst, Steenwijkerland, Zwartewaterland, Zwolle.

Bestuurlijk belang

Deelname in algemeen bestuur door de burgemeester.

Bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen

In oktober 2010 is de Wet veiligheidsregio’s in werking getreden. Op basis hiervan zijn in Nederland 25 veiligheidsregio’s ingesteld waaronder Veiligheidsregio IJsselland (VRIJ). Veiligheidsregio IJsselland richt zich op het voorkomen en bestrijden (van de gevolgen) van branden, ongevallen, rampen en crises. Dit gebeurt in het gebied van de elf, via een gemeenschappelijke regeling, aangesloten gemeenten.

Financiële ratio’s

Bedragen x € 1.000

Rekening 2023

Begroting 2024

Begroting 2025

Resultaat

€ 652

€ 0

€ 0

Eigen Vermogen

€ 5.417

€ 4.578

€ 5.702

Vreemd Vermogen

€ 39.700

€ 32.229

€ 40.449

Gemeentelijke bijdrage

 € 1.786

€ 1.761

€ 1.977

Risico’s inclusief genomen beheersmaatregelen VRIJ

Het maximale weerstandsvermogen en daarmee de maximale hoogte van de algemene reserve van de veiligheidsregio is vastgesteld op € 1 miljoen. In de aanloop naar de begroting 2025 is er discussie geweest om op basis van een geactualiseerde risico-inventarisatie het weerstandsvermogen de komende jaren bij positieve resultaten stapsgewijs op te hogen tot maximaal € 1,5 miljoen. Bij de besluitvorming over de begroting in het Algemeen Bestuur van de veiligheidsregio is besloten om de maximale hoogte van de algemene reserve te handhaven op € 1 miljoen.
Dit betekent dat er een behoorlijke buffer is bij de veiligheidsregio zelf om onvoorziene uitgaven op te vangen. Aangezien de algemene reserve momenteel € 1 miljoen bedraagt worden eventuele positieve resultaten de komende jaren via de verdeelsleutel terugbetaald aan de deelnemende gemeenten in de GR.

Ontwikkelingen

In de Programmabegroting 2025 is door de veiligheidsregio € 935.000 extra budget opgenomen. Dit extra budget is nodig om de hogere kosten voor de volgende onderwerpen op te lossen: opleidingsbudget warme opleidingen brandweer, kazerneringsproblemen Kampen en integratie beroepskorpsen Zwolle en Deventer.

2. GGD IJsselland te Zwolle

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regeling

Betrokkenen

DDe gemeenten Dalfsen, Deventer, Hardenberg, kampen, Olst-Wijhe, Ommen, Raalte, Staphorst, steenwijkerland, Zwartewaterland, Zwolle.

Bestuurlijk belang

Deelname in algemeen bestuur door de wethouder. Iedere gemeente heeft 1 stem.

Bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen

 Missie GGD IJsselland: voor een gezonde samenleving

Gezondheid wordt gezien als het vermogen van mensen om zich aan te passen en eigen regie te voeren in het licht van fysieke, emotionele en sociale uitdagingen in het leven. Gezondheid is een belangrijke voorwaarde om te kunnen meedoen in de maatschappij.

We zetten ons in voor publieke gezondheid. Dat wil zeggen de gezondheid van alle inwoners in onze regio van jong tot oud. We maken mogelijk dat mensen individueel en als groep meer grip hebben op hun eigen gezonde leven en leefomgeving. We werken aan gelijke kansen op een gezond leven voor iedereen. Dit doen we door beleid, advies, onderzoek en ondersteuning en een vangnet voor mensen die (tijdelijk) niet zelfredzaam zijn.

We opereren in de publieke gezondheid op het snijvlak van zorg, markt en politiek en kiezen daarbinnen welke specifieke waarde we kunnen toevoegen. We werken voor én met de elf gemeenten in IJsselland en samen met diverse organisaties: voor een gezonde samenleving.

GGD IJsselland werkt voor ruim 545 duizend inwoners.

GGD IJsselland is daarnaast onderdeel van een samenhangend aanbod van publieke gezondheid in Nederland en voert taken uit zoals deze in de wet Publieke gezondheid aan gemeenten zijn opgedragen.

Financiële ratio’s

Bedragen x € 1.000

Rekening 2023

Begroting 2024

Begroting 2025

Resultaat

€ 1.146

€ 0

€ 0

Eigen Vermogen

€ 3.191

€ 1.705

€ 2.495

Vreemd Vermogen

€ 4.290

€ 4.020

€ 3.742

Dienstverleningsovereenkomst

Inwonersbijdrage excl. voorschot toezicht kinderopvang
Voorschot toezicht kinderopvang
Totaal incl. toezicht kinderopvang

23.046
781
23.827

24.266
878
25.144

25.896
933
26.829

Totale bijdrage

 € 1.291

Risico’s

Elke gemeente geeft een bijdrage per inwoner voor de basisproducten die voor alle gemeenten gezamenlijk worden uitgevoerd (inwonerbijdrage). GGD IJsselland voert een actief financieel risicobeleid. De weerstandscapaciteit wordt geëvalueerd op basis van een financiële risico-inventarisatie.

Aanvullende producten en diensten worden gefinancierd door de gemeenten die deze afnemen. Voor de risico’s voor incidentele aanvullende diensten (maatwerk en projecten) is een aparte voorziening getroffen. Risico’s voor structureel aanvullende producten kunnen niet ten laste komen van alle gemeenten in de Gemeenschappelijke regeling. Indien de weerstandscapaciteit niet voldoet, kunnen gemeenten – naar rato van het inwonertal - worden aangesproken op een eventueel exploitatietekort.

Op basis van de meerjarenraming van GGD IJsselland is het risico voor de deelnemende gemeenten klein.

Ontwikkelingen

Verder investeren in gezondheid, de verschuiving van ziekte en zorg naar gezondheid en gedrag, het versterken van de gezonde leefomgeving en een goede preventieve infrastructuur met een robuuste crisisorganisatie essentiële onderdelen zijn. Daarnaast wordt gewerkt aan de landelijke opgaven zoals het versterken van de pandemische paraatheid.

3. Regionaal Serviceteam  Jeugd IJsselland te Zwolle RSJ

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regeling

Betrokkenen

De gemeenten Dalfsen, Deventer, Hardenberg, Kampen, Olst-Wijhe, Ommen, Raalte, Staphorst, Steenwijkerland, Zwartewaterland en  Zwolle.

Bestuurlijk belang

Deelname in algemeen bestuur door de wethouder.

Bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen

De RSJ is door de 11 gemeenten gemachtigd om uitvoerende taken te verrichten en geen beleidsrijke taken. Bij de RSJ zijn de volgende activiteiten belegd: de inkoop van Jeugdhulp, het contractmanagement en contractbeheer, de monitoring van de jeugdhulp en de uitvoering van de regionale thema's.

Financiële ratio’s

Bedragen x € 1.000

Rekening 2023

Begroting 2024

Begroting 2025

Resultaat

€ 0

€ 0

€ 0

Eigen Vermogen

€ 1

€ 0

€ 0

Vreemd Vermogen

€ 716

€ 0

€ 0

Gemeentelijke bijdrage

€ 65

€ 78

€ 82

Risico’s

Als gemeente Zwartewaterland zijn wij voor 3,79% verantwoordelijk voor het resterende financiële risico, dit is vrij beperkt.

Ontwikkelingen

4. Omgevingsdienst IJsselland te Zwolle

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regeling

Betrokkenen

De gemeenten Dalfsen, Deventer, Hardenberg, Kampen, Ommen, Olst-Wijhe, Ommen, Raalte, Staphorst, Steenwijkerland,  Zwartewaterland, Zwolle, Provincie Overijssel en Veiligheidsregio IJsselland.

Bestuurlijk belang

Deelname in algemeen bestuur door de wethouder

Bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen

Een klant- en oplossingsgerichte werkwijze is wat de eenduidige aanpak van de Omgevingsdienst IJsselland (hierna: OD) kenmerkt. Onafhankelijke experts van de OD wegen maatschappelijke belangen zorgvuldig af en vervullen een verbindende rol in het krachtenveld.
Doel is om een optimale balans aan te brengen tussen een duurzame leefomgeving en nieuwe initiatieven. Deze gedachte vat de OD samen in onze missie: Omgevingsdienst IJsselland. Waarborgt de leefomgeving, versterkt bedrijven. De OD vormt een moderne uitvoeringsorganisatie die voorop wil lopen met vernieuwende werkmethoden, actuele expertise en moderne ICT-voorzieningen.
De Omgevingsdienst IJsselland wil van toegevoegde waarde zijn voor het bedrijfsleven, de inwoners en de leefomgeving van IJsselland.

Financiële ratio’s

Bedragen x € 1.000

Rekening   2023

Begroting 2024

Begroting 2025

Resultaat

€ -313

€ 0

€ 0

Eigen Vermogen

€ 316

€ 316

€ 316

Vreemd Vermogen

€ 3.400

€ 3.527

€ 3.530

Gemeente bijdrage

€ 750

€ 804

€ 806

Percentage v/h totaal

5%

5%

5%

Risico’s

In 2018 heeft de OD de nota ‘Weerstandsvermogen’ vastgesteld. Hierin wordt vooral in gegaan op de capaciteit van het weerstandsvermogen, het risicomanagement en de risico inventarisatie. De risico’s zijn samengevat in de risico-inventarisatie en worden via de risicoklasse financieel gekwantificeerd.
Deze financiële vertaling vormt de basis voor de hoogte van de algemene reserve. De risico-inventarisatie zoals deze nu is vastgesteld, resulteert in een benodigd weerstandsvermogen van € 311.000 en bedraagt hiermee ongeveer 3% van de begroting. Inmiddels is een deel van de destijds geconstateerde risico’s niet meer aanwezig en zullen eventuele nieuwe risico’s in kaart moeten worden gebracht. In 2024 zal er een nieuwe risico-inventarisatie plaatsvinden.
Uitgaande van het aandeel van onze gemeente in deze organisatie van 5% betekent dit voor gemeente Zwartewaterland een risico van € 16.000.

Ontwikkelingen

Omgevingsdienst IJsselland draagt met de uitvoering van haar taken bij aan maatschappelijke opgaven: grote onderwerpen waarvoor overheden de komende jaren aan de lat staan. Er is sprake van toenemende maatschappelijke aandacht voor milieuthema’s en veiligheid, leefbaarheid, duurzaamheid en gezondheid. Ook de rol van omgevingsdiensten hierin is in sterke ontwikkeling. Landelijk is er sprake van een verscherpte focus op de kwaliteit van het stelsel van vergunningverlening, toezicht en handhaving.
Het aan de hand van het rapport van de commissie van Aartsen gestarte Interbestuurlijk programma ter verbetering van het VTH stelsel, heeft met zekerheid invloed op de ontwikkeling van Omgevingsdienst IJsselland. Welke invloed dit is, wordt in 2024 duidelijker aan de hand de inzichten in de uitwerking van mogelijke scenario’s en de keuzes die het algemeen bestuur hierin maakt.
Met de doorontwikkeling van de dienst, ontstaat ook de behoefte aan een verbeterde sturing. Er wordt ingezet op het bereiken van meer strategische ontwikkelkracht en het versterken van aansturing en uitvoering van maatschappelijke opgaven.
Hiervoor startte eind 2023 is een traject gestart waarin missie, visie, doelen en kernwaarden worden herijkt. Hierdoor zal er ook een doorontwikkeling plaatsvinden op gebied van analyse en rapporteren, om de sturing en beheersing verder te ontwikkelen zodat de basis altijd gewaarborgd blijft binnen de processen van de OD.

5. Gemeenschappelijke regeling sociale recherche IJssel-Vechtstreek te Zwolle

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regeling

Doelstelling

Samenwerking gericht op het voorkomen van en de opsporing van fraude met de door de gemeenten uit te voeren sociale zekerheidsregelingen.
De sociale Recherche doet onderzoek naar fraude en schrijft een advies. Het is aan het college om te bepalen wat te doen met het advies.

Betrokkenen

8 gemeenten: Dalfsen, Dronten, Hardenberg, Hattem, Kampen, Ommen Zwartewaterland en Zwolle.

Bestuurlijk belang

De stemverhouding in het beslissingsbevoegd forum van portefeuillehouders is bepaald op basis van het aantal uitkeringsgerechtigden per gemeente, met een maximum van drie stemmen. Zwartewaterland heeft één van de vijftien stemmen.

Financieel belang

De kosten worden verrekend op basis van het aantal uitkeringsgerechtigden per 31 december.

Financiële ratio's

Bedragen

Rekening 2023

Begroting 2024

Begroting 2025

Gemeentelijke bijdrage

€ 35.917

€ 35.000

€ 38.104

Risico's

De inschatting is dat er van risico's zowel bestuurlijk als financieel geen sprake is.

Beleidsvoornemens

Door deelname in de verbonden partij 'Sociale Recherche IJssel-Vechtstreek' wordt in regionaal verband gewerkt aan de bestrijding van sociale zekerheidsfraude en handhaving. Nadruk lag en ligt nog steeds op zichtbaarheid en dienstbaarheid en het leveren van maatwerk richting regiogemeenten, hetgeen tot nu toe geslaagd is. Prioriteit ligt bij de meest schade veroorzakende typen van fraude en inspanningen plegen waar dit naar verwachting het meest oplevert (samenlevingsfraude levert het meest op voor de gemeenten). De decentralisatie van de zorg heeft ertoe geleid dat de gemeenten meer taken en verantwoordelijkheden omtrent de zorg hebben gekregen. Voor een aantal gemeenten gaan wij deze taak uitvoeren. Ook in 2025 wordt de regionale samenwerking voortgezet.

6. Shared Service Centrum Bedrijfsvoering ONS te Zwolle

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regeling

Betrokkenen

De gemeenten Dalfsen, Kampen, Westerveld, Zwartewaterland, Zwolle en Provincie Overijssel

Openbaar Belang

Efficiëntere uitvoering van diensten op het gebied van personeels- en salarisadministratie, ICT en inkoop.

Bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen

Het Shared Service Centrum (SSC) ONS levert aan de partners dienstverlening op het gebied van ICT, Inkoop&Contractmanagement en Personeels-&Salarisadministratie. De oprichters van het Shared Service Centrum (SSC), de gemeenten Kampen en Zwolle en de provincie Overijssel, hebben bij de oprichting van het SSC ONS de ambitie uitgesproken dat zij met behoud van eigen autonomie en identiteit willen focussen op hun kerntaken, dat wil zeggen de primaire dienstverlening en daarvoor bedrijfsvoeringstaken willen concentreren in het SSC ONS. Zwartewaterland is per 1 januari 2021 toegetreden als partner in SSC ONS.

Financiële ratio’s

Bedragen x € 1.000

Rekening   2023

Begroting 2024

Begroting 2025

Resultaat

€ 3.468

€ 0

€ 0

Eigen Vermogen (excl. resultaat)

€ 667

€ 1.365

€ 1.365

Vreemd Vermogen

€ 9.664

€ 3.100

€ 3.000

Gemeentelijke bijdrage (na wijzigingen)

€ 1.995

€ 2.261

€ 2.344

Risico’s

SSC Ons voert cruciale basistaken voor de bedrijfsvoering van de gemeente uit. De inmiddels zeven deelnemende partners sturen hierop, inclusief de beheersing van risico’s.
SSC Ons mag een weerstandsvermogen van maximaal 5% van de jaaromzet opbouwen. Als de gekwantificeerde risico’s hoger zijn dan 5% van de jaaromzet, dient het weerstandsvermogen daarop te worden aangepast

Ontwikkelingen

SSC Ons streeft naar hoge kwaliteit en continuïteit van de dienstverlening, sterk partnerschap en het zijn van een professionele en aantrekkelijke organisatie. Ons blijft inspelen op het verder ontwikkelen van de 'moderne' werkplek en datagedreven werken.

In 2024 is gewerkt aan een gezamenlijke visie op de bedrijfsvoering die bouwstenen bevat voor de Onse toekomst.

Deze pagina is gebouwd op 10/28/2024 16:11:20 met de export van 10/28/2024 16:03:56