Een gemeenschappelijke regeling is een publiekrechtelijke overeenkomst tussen bepaalde bestuursorganen van verschillende gemeenten waarbij bepaald wordt dat bepaalde taken en bevoegdheden centraal uitgevoerd worden. Het gaat om de volgende gemeenschappelijke regelingen:
Gemeenschappelijke regelingen |
---|
1. Veiligheidsregio IJsselland |
2. GGD IJsselland |
3. Regionaal Serviceteam Jeugd IJsselland |
4. Omgevingsdienst IJsselland |
5. Gemeenschappelijke regeling sociale recherche IJssel-Vechtstreek |
6. Shared Service Centrum Bedrijfsvoering ONS |
1. Veiligheidsregio IJsselland te Zwolle | ||||
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling | |||
---|---|---|---|---|
Betrokkenen | De gemeenten Dalfsen, Deventer, Hardenberg, Kampen, Ommen, Olst-Wijhe, Raalte, Staphorst, Steenwijkerland, Zwartewaterland, Zwolle. | |||
Bestuurlijk belang | Deelname in algemeen bestuur door de burgemeester. | |||
Bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen | In oktober 2010 is de Wet veiligheidsregio’s in werking getreden. Op basis hiervan zijn in Nederland 25 veiligheidsregio’s ingesteld waaronder Veiligheidsregio IJsselland (VRIJ). Veiligheidsregio IJsselland richt zich op het voorkomen en bestrijden (van de gevolgen) van branden, ongevallen, rampen en crises. Dit gebeurt in het gebied van de elf, via een gemeenschappelijke regeling, aangesloten gemeenten. | |||
Financiële ratio’s | Bedragen x € 1.000 | Rekening 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 |
Resultaat | € 652 | € 0 | € 0 | |
Eigen Vermogen | € 5.417 | € 4.578 | € 5.702 | |
Vreemd Vermogen | € 39.700 | € 32.229 | € 40.449 | |
Gemeentelijke bijdrage | € 1.786 | € 1.761 | € 1.977 | |
Risico’s inclusief genomen beheersmaatregelen VRIJ | Het maximale weerstandsvermogen en daarmee de maximale hoogte van de algemene reserve van de veiligheidsregio is vastgesteld op € 1 miljoen. In de aanloop naar de begroting 2025 is er discussie geweest om op basis van een geactualiseerde risico-inventarisatie het weerstandsvermogen de komende jaren bij positieve resultaten stapsgewijs op te hogen tot maximaal € 1,5 miljoen. Bij de besluitvorming over de begroting in het Algemeen Bestuur van de veiligheidsregio is besloten om de maximale hoogte van de algemene reserve te handhaven op € 1 miljoen. | |||
Ontwikkelingen | In de Programmabegroting 2025 is door de veiligheidsregio € 935.000 extra budget opgenomen. Dit extra budget is nodig om de hogere kosten voor de volgende onderwerpen op te lossen: opleidingsbudget warme opleidingen brandweer, kazerneringsproblemen Kampen en integratie beroepskorpsen Zwolle en Deventer. |
2. GGD IJsselland te Zwolle | ||||||||
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Betrokkenen |
| |||||||
Bestuurlijk belang | Deelname in algemeen bestuur door de wethouder. Iedere gemeente heeft 1 stem. | |||||||
Bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen | Missie GGD IJsselland: voor een gezonde samenleving Gezondheid wordt gezien als het vermogen van mensen om zich aan te passen en eigen regie te voeren in het licht van fysieke, emotionele en sociale uitdagingen in het leven. Gezondheid is een belangrijke voorwaarde om te kunnen meedoen in de maatschappij.
| |||||||
Financiële ratio’s | Bedragen x € 1.000 | Rekening 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | ||||
Resultaat | € 1.146 | € 0 | € 0 | |||||
Eigen Vermogen | € 3.191 | € 1.705 | € 2.495 | |||||
Vreemd Vermogen | € 4.290 | € 4.020 | € 3.742 | |||||
Dienstverleningsovereenkomst
|
|
|
| |||||
Totale bijdrage | € 1.291 | |||||||
Risico’s | Elke gemeente geeft een bijdrage per inwoner voor de basisproducten die voor alle gemeenten gezamenlijk worden uitgevoerd (inwonerbijdrage). GGD IJsselland voert een actief financieel risicobeleid. De weerstandscapaciteit wordt geëvalueerd op basis van een financiële risico-inventarisatie. Aanvullende producten en diensten worden gefinancierd door de gemeenten die deze afnemen. Voor de risico’s voor incidentele aanvullende diensten (maatwerk en projecten) is een aparte voorziening getroffen. Risico’s voor structureel aanvullende producten kunnen niet ten laste komen van alle gemeenten in de Gemeenschappelijke regeling. Indien de weerstandscapaciteit niet voldoet, kunnen gemeenten – naar rato van het inwonertal - worden aangesproken op een eventueel exploitatietekort. Op basis van de meerjarenraming van GGD IJsselland is het risico voor de deelnemende gemeenten klein. | |||||||
Ontwikkelingen | Verder investeren in gezondheid, de verschuiving van ziekte en zorg naar gezondheid en gedrag, het versterken van de gezonde leefomgeving en een goede preventieve infrastructuur met een robuuste crisisorganisatie essentiële onderdelen zijn. Daarnaast wordt gewerkt aan de landelijke opgaven zoals het versterken van de pandemische paraatheid. |
3. Regionaal Serviceteam Jeugd IJsselland te Zwolle RSJ | ||||
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling | |||
---|---|---|---|---|
Betrokkenen | De gemeenten Dalfsen, Deventer, Hardenberg, Kampen, Olst-Wijhe, Ommen, Raalte, Staphorst, Steenwijkerland, Zwartewaterland en Zwolle. | |||
Bestuurlijk belang | Deelname in algemeen bestuur door de wethouder. | |||
Bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen | De RSJ is door de 11 gemeenten gemachtigd om uitvoerende taken te verrichten en geen beleidsrijke taken. Bij de RSJ zijn de volgende activiteiten belegd: de inkoop van Jeugdhulp, het contractmanagement en contractbeheer, de monitoring van de jeugdhulp en de uitvoering van de regionale thema's. | |||
Financiële ratio’s | Bedragen x € 1.000 | Rekening 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 |
Resultaat | € 0 | € 0 | € 0 | |
Eigen Vermogen | € 1 | € 0 | € 0 | |
Vreemd Vermogen | € 716 | € 0 | € 0 | |
Gemeentelijke bijdrage | € 65 | € 78 | € 82 | |
Risico’s | Als gemeente Zwartewaterland zijn wij voor 3,79% verantwoordelijk voor het resterende financiële risico, dit is vrij beperkt. | |||
Ontwikkelingen |
4. Omgevingsdienst IJsselland te Zwolle | ||||
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling | |||
---|---|---|---|---|
Betrokkenen | De gemeenten Dalfsen, Deventer, Hardenberg, Kampen, Ommen, Olst-Wijhe, Ommen, Raalte, Staphorst, Steenwijkerland, Zwartewaterland, Zwolle, Provincie Overijssel en Veiligheidsregio IJsselland. | |||
Bestuurlijk belang | Deelname in algemeen bestuur door de wethouder | |||
Bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen | Een klant- en oplossingsgerichte werkwijze is wat de eenduidige aanpak van de Omgevingsdienst IJsselland (hierna: OD) kenmerkt. Onafhankelijke experts van de OD wegen maatschappelijke belangen zorgvuldig af en vervullen een verbindende rol in het krachtenveld. | |||
Financiële ratio’s | Bedragen x € 1.000 | Rekening 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 |
Resultaat | € -313 | € 0 | € 0 | |
Eigen Vermogen | € 316 | € 316 | € 316 | |
Vreemd Vermogen | € 3.400 | € 3.527 | € 3.530 | |
Gemeente bijdrage | € 750 | € 804 | € 806 | |
Percentage v/h totaal | 5% | 5% | 5% | |
Risico’s | In 2018 heeft de OD de nota ‘Weerstandsvermogen’ vastgesteld. Hierin wordt vooral in gegaan op de capaciteit van het weerstandsvermogen, het risicomanagement en de risico inventarisatie. De risico’s zijn samengevat in de risico-inventarisatie en worden via de risicoklasse financieel gekwantificeerd. | |||
Ontwikkelingen | Omgevingsdienst IJsselland draagt met de uitvoering van haar taken bij aan maatschappelijke opgaven: grote onderwerpen waarvoor overheden de komende jaren aan de lat staan. Er is sprake van toenemende maatschappelijke aandacht voor milieuthema’s en veiligheid, leefbaarheid, duurzaamheid en gezondheid. Ook de rol van omgevingsdiensten hierin is in sterke ontwikkeling. Landelijk is er sprake van een verscherpte focus op de kwaliteit van het stelsel van vergunningverlening, toezicht en handhaving. |
5. Gemeenschappelijke regeling sociale recherche IJssel-Vechtstreek te Zwolle | ||||
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling | |||
---|---|---|---|---|
Doelstelling | Samenwerking gericht op het voorkomen van en de opsporing van fraude met de door de gemeenten uit te voeren sociale zekerheidsregelingen. | |||
Betrokkenen | 8 gemeenten: Dalfsen, Dronten, Hardenberg, Hattem, Kampen, Ommen Zwartewaterland en Zwolle. | |||
Bestuurlijk belang | De stemverhouding in het beslissingsbevoegd forum van portefeuillehouders is bepaald op basis van het aantal uitkeringsgerechtigden per gemeente, met een maximum van drie stemmen. Zwartewaterland heeft één van de vijftien stemmen. | |||
Financieel belang | De kosten worden verrekend op basis van het aantal uitkeringsgerechtigden per 31 december. | |||
Financiële ratio's | Bedragen | Rekening 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 |
Gemeentelijke bijdrage | € 35.917 | € 35.000 | € 38.104 | |
Risico's | De inschatting is dat er van risico's zowel bestuurlijk als financieel geen sprake is. | |||
Beleidsvoornemens | Door deelname in de verbonden partij 'Sociale Recherche IJssel-Vechtstreek' wordt in regionaal verband gewerkt aan de bestrijding van sociale zekerheidsfraude en handhaving. Nadruk lag en ligt nog steeds op zichtbaarheid en dienstbaarheid en het leveren van maatwerk richting regiogemeenten, hetgeen tot nu toe geslaagd is. Prioriteit ligt bij de meest schade veroorzakende typen van fraude en inspanningen plegen waar dit naar verwachting het meest oplevert (samenlevingsfraude levert het meest op voor de gemeenten). De decentralisatie van de zorg heeft ertoe geleid dat de gemeenten meer taken en verantwoordelijkheden omtrent de zorg hebben gekregen. Voor een aantal gemeenten gaan wij deze taak uitvoeren. Ook in 2025 wordt de regionale samenwerking voortgezet. |
6. Shared Service Centrum Bedrijfsvoering ONS te Zwolle | ||||
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling | |||
---|---|---|---|---|
Betrokkenen | De gemeenten Dalfsen, Kampen, Westerveld, Zwartewaterland, Zwolle en Provincie Overijssel | |||
Openbaar Belang | Efficiëntere uitvoering van diensten op het gebied van personeels- en salarisadministratie, ICT en inkoop. | |||
Bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen | Het Shared Service Centrum (SSC) ONS levert aan de partners dienstverlening op het gebied van ICT, Inkoop&Contractmanagement en Personeels-&Salarisadministratie. De oprichters van het Shared Service Centrum (SSC), de gemeenten Kampen en Zwolle en de provincie Overijssel, hebben bij de oprichting van het SSC ONS de ambitie uitgesproken dat zij met behoud van eigen autonomie en identiteit willen focussen op hun kerntaken, dat wil zeggen de primaire dienstverlening en daarvoor bedrijfsvoeringstaken willen concentreren in het SSC ONS. Zwartewaterland is per 1 januari 2021 toegetreden als partner in SSC ONS. | |||
Financiële ratio’s | Bedragen x € 1.000 | Rekening 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 |
Resultaat | € 3.468 | € 0 | € 0 | |
Eigen Vermogen (excl. resultaat) | € 667 | € 1.365 | € 1.365 | |
Vreemd Vermogen | € 9.664 | € 3.100 | € 3.000 | |
Gemeentelijke bijdrage (na wijzigingen) | € 1.995 | € 2.261 | € 2.344 | |
Risico’s | SSC Ons voert cruciale basistaken voor de bedrijfsvoering van de gemeente uit. De inmiddels zeven deelnemende partners sturen hierop, inclusief de beheersing van risico’s. | |||
Ontwikkelingen | SSC Ons streeft naar hoge kwaliteit en continuïteit van de dienstverlening, sterk partnerschap en het zijn van een professionele en aantrekkelijke organisatie. Ons blijft inspelen op het verder ontwikkelen van de 'moderne' werkplek en datagedreven werken. In 2024 is gewerkt aan een gezamenlijke visie op de bedrijfsvoering die bouwstenen bevat voor de Onse toekomst. |