Bedragen in € (+ = last, -/- is bate) | |||||
Programma | Omschrijving | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|
Financieel Vitaal | Subsidiecoördinator | 85.000 | |||
Bijdrage van reserve dekking begrotingstekort | -500.000 | ||||
Overhead | Organisatieontwikkeling | 360.000 | 360.000 | ||
Bijdrage van de reserve ter dekking organisatieontwikkeling | -360.000 | -360.000 | |||
Wet open overheid | 93.600 | 93.600 | |||
Dekkingsmiddelen | |||||
Transparante en toegankelijke diensverlening | Vervanging iPads raad | 20.000 | |||
Vervangen iPads burgerraadsleden | 5.000 | ||||
Positieve gezondheid, participatie en preventie | Contractmanager Sociaal Domein (pilot) | 75.000 | |||
Voortzetten schoolmaatschappelijk werk | 100.000 | 100.000 | 100.000 | ||
Bijdrage van reserve schoolmaatschappelijk werk | -100.000 | -100.000 | -100.000 | ||
Vitale economie, beleefbare kernen en landschap | 0,5 fte formatie team vastgoed | 45.000 | 45.000 | 45.000 | |
Verkenning inbreiding Kranerweerd | 20.000 | ||||
Stadscheques | 25.000 | ||||
Bijdrage uit reserve tbv stadscheques | -25.000 | ||||
Onderhoud op orde, veilige wijken en buurten | Cofinanciering rijkssubsidie verkeersknelpunten | 100.000 | |||
Bijdrage van reserve grondexploitaties verkeersknelpunten | -100.000 | ||||
Beleidsnota circulariteit | 25.000 | ||||
Totaal | 343.600 | -341.400 | 50.000 | 0 |
De incidentele baten en lasten zijn opgenomen in de programma's. In onderstaand overzicht geven wij deze - overeenkomstig de voorschriften in artikel 19 sub c van het Besluit Begroting en Verantwoording - per programma aan. In de doorwerking van het meerjarenperspectief hebben wij rekening gehouden met de vrijval van deze incidentele baten en lasten.
Baten en lasten die niet uit de gewone uitoefening van gemeentelijke taken voortvloeien, worden aangemerkt als buitengewone baten en lasten. Tenzij deze baten en lasten van ondergeschikte betekenis zijn voor de beoordeling van het resultaat, worden zij naar aard en omvang toegelicht.
Door een indicatie van de incidentele baten en lasten te geven, geven we informatie die relevant is voor het beoordelen van de financiële positie en de meerjarenraming. Voor een uitleg van het begrip incidenteel kan worden gedacht aan baten en lasten die zich gedurende maximaal drie jaar voordoen.
Subsidiecoördinator
Om optimaal gebruik te maken van de beschikbare subsidies is een subsidiecoördinator nodig.
Organisatieontwikkeling
Voor de organisatieontwikkeling is, aan de hand van een analyse die in de raad is gepresenteerd op 14 december 2023, een ontwikkelagenda voor de organisatie opgesteld. Incidenteel is een tijdelijke uitbreiding van formatie voor Dienstverlening en Informatievoorziening begroot. Daarnaast is budget opgenomen voor de ontwikkeling van personeel en teams (onder andere voor casus- en initiatievenregie, digitale vaardigheden, persoonlijk opleidingsbudget, opgavegericht werken, projectmatig werken, competenties voortvloeiend uit de waarden als samenwerkingsgericht, dienstverlenend).
Wet open overheid
Vanuit de algemene uitkering ontvangen wij via een taakmutatie geld voor de implementatie en structurele uitvoering van de Wet open overheid. Een deel van dit bedrag (voor de implementatie) is incidenteel geld voor de jaren 2025 en 2026.
Contractmanager Sociaal domein
Conform het coalitieakkoord starten we met het inrichten van contractmanagement en contractbeheer Sociaal Domein. Het betreft een pilot met Ons Inkoop & Contractmanagement.
Voortzetten schoolmaatschappelijk werk
Op alle basisscholen en het VO Agnietencollege is het schoolmaatschappelijk werk inmiddels een standaard onderdeel van het ZAT (Zorg Advies Team). Sinds het schooljaar 2021/2022 is de capaciteit van het schoolmaatschappelijk werk uitgebreid naar 28 uur in het basisonderwijs en 8 uur op het voortgezet onderwijs. De ervaringen met de uitbreiding van het schoolmaatschappelijk werk zijn uiterst positief. We willen dit dan ook graag voortzetten. De tijdelijke regeling voor de NPO middelen vervalt in 2024-2025 waardoor we dit als gemeente voor de jaren 2025 tot en met 2027 willen financieren. Daarna zal een evaluatie plaatsvinden waarop besloten kan worden de middelen eventueel structureel beschikbaar te stellen.
Formatie uitbreiding team Vastgoed
In de nota grond- en vastgoedbeleid, die door uw raad is vastgesteld, is uitgegaan van ruim 2 extra formatieplaatsen vacatureruimte voor grondzaken in het team vastgoed. Door verschuivingen in de P-begroting blijkt dat in werkelijkheid 1,5 fte te zijn. De formatie wordt met deze mutatie in de begroting op het juiste niveau geraamd. In 2027 heroverwegen we deze inzet.
Verkenning inbreiding Kranerweerd
De economie van Zwartewaterland wordt, naast tapijtindustrie, gedomineerd door nautisch ondernemerschap. Met name in Zwartsluis is nautische industrie gevestigd op het bedrijventerrein. Het zijn lokaal verankerde bedrijven, die vaak al decennia actief zijn in onze gemeente. Door ontwikkelingen rond circulariteit, energie en klimaatadaptatie en het feit dat Kranerweerd aan de grenzen van haar groei zit, krijgen we te maken met een inbreidingsvraagstuk. De ondernemerskring van Kranerweerd wil graag, in samenspraak met de gemeente, een verkenning naar inbreiding doen.
Stadscheques
Met een motie bij de meerjarenbegroting 2022-2025 is besloten om de toekenning van stadscheques voor ideeën vanuit de bevolking in het kader van leefbaarheid voort te zetten t/m 2025. De dekking vindt plaats vanuit de reserves.
Cofinanciering rijkssubsidie verkeersknelpunten
Voor het oplossen van verkeersknelpunten is voor de periode tot en met 2025 een (forse) rijkssubsidie beschikbaar gesteld. Voor die jaren is incidenteel de gemeentelijke co-financiering in de begroting opgenomen. Voor de jaren na 2025 is geen structurele dekking voor het oplossen van verkeersknelpunten aanwezig in de begroting.
Beleidsnota circulariteit
Wij streven naar een circulaire economie waarin grondstoffen optimaal worden hergebruikt en verspilling wordt geminimaliseerd. Om dat te bereiken moeten processen van ontwerp, realisatie, gebruik en sloop van bijvoorbeeld gebouwen worden aangepast. We werken samen met buurgemeenten en regionale partners om gezamenlijk circulaire projecten en initiatieven te ontwikkelen en de transitie naar een circulaire economie te versnellen. Met het budget voor 2025 gaan we beleid ontwikkelen om de verandering van denken en werken positief te beïnvloeden en zo bij te dragen aan de landelijke doelstelling, namelijk: Nederland circulair in 2050.