Financiën

Structureel en reëel evenwicht

Bedragen in € (+ = last, -/- is bate)

Programma

Omschrijving

2025

2026

2027

2028

Financieel Vitaal

Subsidiecoördinator

85.000

Bijdrage van reserve dekking begrotingstekort

-500.000

Overhead

Organisatieontwikkeling

360.000

360.000

Bijdrage van de reserve ter dekking organisatieontwikkeling

-360.000

-360.000

Wet open overheid

93.600

93.600

Dekkingsmiddelen

Transparante en toegankelijke diensverlening

Vervanging iPads raad

20.000

Vervangen iPads burgerraadsleden

5.000

Positieve gezondheid, participatie en preventie

Contractmanager Sociaal Domein (pilot)

75.000

Voortzetten schoolmaatschappelijk werk

100.000

100.000

100.000

Bijdrage van reserve schoolmaatschappelijk werk

-100.000

-100.000

-100.000

Vitale economie, beleefbare kernen en landschap

0,5 fte formatie team vastgoed

45.000

45.000

45.000

Verkenning inbreiding Kranerweerd

20.000

Stadscheques

25.000

Bijdrage uit reserve tbv stadscheques

-25.000

Onderhoud op orde, veilige wijken en buurten

Cofinanciering rijkssubsidie verkeersknelpunten

100.000

Bijdrage van reserve grondexploitaties verkeersknelpunten

-100.000

Beleidsnota circulariteit

25.000

Totaal

343.600

-341.400

50.000

0

De incidentele baten en lasten zijn opgenomen in de programma's. In onderstaand overzicht geven wij deze - overeenkomstig de voorschriften in artikel 19 sub c van het Besluit Begroting en Verantwoording - per programma aan. In de doorwerking van het meerjarenperspectief hebben wij rekening gehouden met de vrijval van deze incidentele baten en lasten.
Baten en lasten die niet uit de gewone uitoefening van gemeentelijke taken voortvloeien, worden aangemerkt als buitengewone baten en lasten. Tenzij deze baten en lasten van ondergeschikte betekenis zijn voor de beoordeling van het resultaat, worden zij naar aard en omvang toegelicht.
Door een indicatie van de incidentele baten en lasten te geven, geven we informatie die relevant is voor het beoordelen van de financiële positie en de meerjarenraming. Voor een uitleg van het begrip incidenteel kan worden gedacht aan baten en lasten die zich gedurende maximaal drie jaar voordoen.

Subsidiecoördinator

Om optimaal gebruik te maken van de beschikbare subsidies is een subsidiecoördinator nodig.

Organisatieontwikkeling

Voor de organisatieontwikkeling is, aan de hand van een analyse die in de raad is gepresenteerd op 14 december 2023, een ontwikkelagenda voor de organisatie opgesteld. Incidenteel is een tijdelijke uitbreiding van formatie voor Dienstverlening en Informatievoorziening begroot. Daarnaast is budget opgenomen voor de ontwikkeling van personeel en teams (onder andere voor casus- en initiatievenregie, digitale vaardigheden, persoonlijk opleidingsbudget, opgavegericht werken, projectmatig werken, competenties voortvloeiend uit de waarden als samenwerkingsgericht, dienstverlenend).

Wet open overheid

Vanuit de algemene uitkering ontvangen wij via een taakmutatie geld voor de implementatie en structurele uitvoering van de Wet open overheid. Een deel van dit bedrag (voor de implementatie) is incidenteel geld voor de jaren 2025 en 2026.

Contractmanager Sociaal domein

Conform het coalitieakkoord starten we met het inrichten van contractmanagement en contractbeheer Sociaal Domein. Het betreft een pilot met Ons Inkoop & Contractmanagement.

Voortzetten schoolmaatschappelijk werk

Op alle basisscholen en het VO Agnietencollege is het schoolmaatschappelijk werk inmiddels een standaard onderdeel van het ZAT (Zorg Advies Team). Sinds het schooljaar 2021/2022 is de capaciteit van het schoolmaatschappelijk werk uitgebreid naar 28 uur in het basisonderwijs en 8 uur op het voortgezet onderwijs. De ervaringen met de uitbreiding van het schoolmaatschappelijk werk zijn uiterst positief. We willen dit dan ook graag voortzetten. De tijdelijke regeling voor de NPO middelen vervalt in 2024-2025 waardoor we dit als gemeente voor de jaren 2025 tot en met 2027 willen financieren. Daarna zal een evaluatie plaatsvinden waarop besloten kan worden de middelen eventueel structureel beschikbaar te stellen.

Formatie uitbreiding team Vastgoed

In de nota grond- en vastgoedbeleid, die door uw raad is vastgesteld, is uitgegaan van ruim 2 extra formatieplaatsen vacatureruimte voor grondzaken in het team vastgoed. Door verschuivingen in de P-begroting blijkt dat in werkelijkheid 1,5 fte te zijn. De formatie wordt met deze mutatie in de begroting op het juiste niveau geraamd. In 2027 heroverwegen we deze inzet.

Verkenning inbreiding Kranerweerd

De economie van Zwartewaterland wordt, naast tapijtindustrie, gedomineerd door nautisch ondernemerschap. Met name in Zwartsluis is nautische industrie gevestigd op het bedrijventerrein. Het zijn lokaal verankerde bedrijven, die vaak al decennia actief zijn in onze gemeente. Door ontwikkelingen rond circulariteit, energie en klimaatadaptatie en het feit dat Kranerweerd aan de grenzen van haar groei zit, krijgen we te maken met een inbreidingsvraagstuk. De ondernemerskring van Kranerweerd wil graag, in samenspraak met de gemeente, een verkenning naar inbreiding doen.

Stadscheques

Met een motie bij de meerjarenbegroting 2022-2025 is besloten om de toekenning van stadscheques voor ideeën vanuit de bevolking in het kader van leefbaarheid voort te zetten t/m 2025. De dekking vindt plaats vanuit de reserves.

Cofinanciering rijkssubsidie verkeersknelpunten

Voor het oplossen van verkeersknelpunten is voor de periode tot en met 2025 een (forse) rijkssubsidie beschikbaar gesteld. Voor die jaren is incidenteel de gemeentelijke co-financiering in de begroting opgenomen. Voor de jaren na 2025 is geen structurele dekking voor het oplossen van verkeersknelpunten aanwezig in de begroting.

Beleidsnota circulariteit

Wij streven naar een circulaire economie waarin grondstoffen optimaal worden hergebruikt en verspilling wordt geminimaliseerd. Om dat te bereiken moeten processen van ontwerp, realisatie, gebruik en sloop van bijvoorbeeld gebouwen worden aangepast. We werken samen met buurgemeenten en regionale partners om gezamenlijk circulaire projecten en initiatieven te ontwikkelen en de transitie naar een circulaire economie te versnellen. Met het budget voor 2025 gaan we beleid ontwikkelen om de verandering van denken en werken positief te beïnvloeden en zo bij te dragen aan de landelijke doelstelling, namelijk: Nederland circulair in 2050.

Deze pagina is gebouwd op 10/28/2024 16:11:20 met de export van 10/28/2024 16:03:56